2014-03-09

En tågnörds bekännelse..

Det finns en magi i att stå på Göteborgs central tidigt en måndag morgon. Kramandes en lyxig capuccino i pappmugg medan stressade stadsbor myllrar fram likt ångvältar på väg mot personligt rekord på sträckan hemmet-jobbet. Huttrande väntar man på att tåget skall rulla in på perrongen... väl på plats efter det sedvanliga kriget om "bästa sittplatsen" och en stunds dividerande med Västtrafiks eminenta biljettsystem kan man slå sig till ro. Frukost är min mindfullness, min stund på dagen då jag tar hand om mig själv, tankar energi både fysiskt och psykiskt, uppdaterar mig på omvärlden och känner efter hur jag mår.

Förra veckan blev det fel på morgontåget, jag blev mer än 2 timmar sen till jobbet och stod huttrandes i Ytterby och svor över att jag inte köpt bil för längesedan... Men idag, då allt flyter på och jag kan följa min snitslade bana: tandborstning -buss - morgonkaffe - tåg - frukost - ev.tupplur - morgonpromenad - jobb, då känns livet tryggt, meningsfullt, ja rentav lyxigt trots att det är tidig måndagsmorgon.

Jag erkänner, jag är lite av en tågnörd... Jag gillar att se landskapet susa förbi, gillar plinget som hintar om nästa station och jag älskar egentiden. Möjligheten att i två hela timmar få skämma bort mig själv med finkaffe, läsning och sömn. Så jag åker nog tåg ett tag till!

No comments: