2011-11-23

Dödssjuk eller bara manlig?

Så har det slagit till, som en blixt från klar himmel, höstförkylningen. För min del är det inte heller den första, utan tragiskt nog den andra som drabbar mig denna höst. På detta har jag en tandinflammation, som kanhända vittnar om min första ondskefulla visdomstand. En olycka kommer sällan (läs:aldrig) ensam.

Som alltid börjar det med halsont, som övergår till knivbladssmärta i halsregionen och ersätts med en snorfylld skalle, igentäppt näsa och hosta som attackerar som värst när det är läggdags. Till på köpet har den gjort sitt bästa för att stjäla mina röstresurser, vilket i och för sig är skönt för alla som för längesedan tröttnad på mitt spontana snack mest hela tiden. För mig är det frustrerande, då detta lägligt nog infallit då vi i skolan skall öva förhörsteknik.

Jag kan villigt erkänna att jag är dålig, nej urkass, kanske sämst i världen, på att vara sjuk. Jag avskyr det innerligt! Blir jättefrustrerad över minsta skavsår, klättrar på väggarna så fort jag inte får röra på mig och göra vad jag vill och kan omöjligt förstå att immunförsvaret är så jäkla kasst att det skall ta oändligt lång tid att bli frisk. Det är utan tveckan "syndast om mig" när jag är sjuk, om jag så bara är lite småhängig.

Idag slog det mig att jag känner igen detta fenomen; det är "typiskt manligt". Innan jag får massa hatbrev (eller hatmail kanske, vem skickar brev nuförtiden?), låt mig förklara. Det är ju allmänt vedertaget att män tenderar att överdriva sina sjukdomstillstånd och gå in i ett mer eller mindre dödssjukt tillstånd, av en vanlig förkylning.

Hittade ett roligt blogginlägg, iof från ett kvinnligt perspektiv, men håll till godo - och förhoppningsvis med mig om att det finns en viss sanning i Nadias raljerande.
Min älskling är förkyld (ligger för döden enligt honom) - för så är det alltid när killar/män är förkylda! Hela livet som stannar upp och det finns inget värre. Jag klagar med honom här hemma och tycker ju självklart att det är hemskt och alldelles förskräckligt. Hur i allsin dar kunde detta hända honom, just nu? Ska laga en kyckling & grönsakssoppa som han ska få hälla i sig och mixa en massa nyttiga vitaminsmoothies. Om han kan svälja, för det är inte säkert att män kan det när dom är förkylda. I värsta fall avlider dom, för förkylningen kan ju vara en väldigt hemsk mördarsjukdom.

Jag är kanske inte dödssjuk; jag är bara lite manlig (åtminstone när jag är sjuk). Det är en liten tröst, om än klen.

Nu skall jag ta mig en hutt hostmedicin, lite nässpray och krypa ned under täcket. Förhoppningsvis överlever jag natten; det är ju trots bara en förkylning och lite tandvärk.

No comments: