2011-06-08

Lycka och att lyckas...

Ibland kan livet te sig orättvist. Man kämpar och sliter i motvinden, stångar sig blodig gång på gång, men snubblar ändå på mållinjen, eller lånt innan den. Förmodligen kommer det just då någon med "medvind i ryggen" också och bara susar förbi.

Vid sådana tillfällen händer det faktiskt, trots att jag innerst inne har svårt att erkänna det, att jag blir lite bitter och cynisk, att det känns som om livet är orättvist mot mig. Jag som alltid har kämpat stenhårt, men ändå oftast inte nått hela vägen fram, som nästan aldrig fått något gratis i livet. Medan somliga får allt serverat på silverfat; de vinner 100 000 på triss och skrapar x10 i botten, någon ringer dem med ett erbjudande om drömjobbet som de inte ens har bemödat sig med att söka. Livet är orättvist blinkar för mitt inre, som en neonskylt i någon asiatisk stad, uppsatt bara för att håna mig.

Men så slog det mig, att lyckan när man uppnår ett mål, när man kommer fram till den där ouppnåeliga punkten som man siktat mot så länge, och kämpat så hårt för att nå - den känslan kommer "medvindsseglarna" aldrig få. Idag finns det hundratals självhjälpsböcker i handeln om hur man skall bli lycklig. Men glömmer inte folk oftast det enklaste, att det är du och bara du som avgör om du blir lycklig eller ej. Det är inte antalet böcker om lycka du slukat som är avgörande, kanske tvärtom. "Lycka är att kunna gilla läget - och sig själv. Lycka finner man i själva strävan mot meningfulla mål..." Dessa visa ord kommer från Bengt Brülde, lyckoforskare, och tänker jag efter så är det nog så enkelt, men ändå så svårt.

Och just nu är jag lycklig! Det bubblar och spritter i hela mig och så fort jag kommer att tänka på min lyckokälla så lyser hela jag upp, både inombords och utombords. Jag har äntligen nått det mål jag strävat mot i snart tio år, jag har blivit antagen till Kustbevakningen, och min lycka finner inga gränser. Dessutom, vilket kanske är underbarast av allt, är att jag har otroligt många nära och kära att dela denna lycka med, de som vet hur hårt jag kämpat och just därför är extra lyckliga, för min skull. Lycka är att få glädjas åt sina egna och andras framgångar, och den kan inte köpas för pengar, men kanske för lite blod, svett och tårar...

Kärlek (och lycka...), Johanna

1 comment:

Anonymous said...

Så stolt över dig kära syster!! Du både talar, tänker och skriver som den allra vackraste och visaste bok :) många kramar till dig här nerifrån!! / Malinson